Ontinyent difondrà la història de la dona en la festa amb un audiovisual sobre «Les Valquiries»

La regidora Natalia Enguix destaca que aquest documental produït per l’Ajuntament «és fonamental i necessari perquè les joves coneguen perquè poden eixir ara a desfilar»

L’any 1989 va ser un any marcat al calendari de la festa morocristiana d’Ontinyent i també per la igualtat de les dones i homes: Va ser l’any on les dones desfilaven, per primera vegada, a l’entrada de Moros i Cristians. Aquesta fita història serà narrada a un audiovisual que està preparant la regidoria d’Igualtat de l’Ajuntament.

La primera tinent d’alcalde i regidora d’Igualtat, Natàlia Enguix, destacava que «per al Govern d’Ontinyent, visibilitzar les dones sempre ha sigut una tasca important. La seua presència ara és indiscutible, però aquell fet té una trascendència importantíssima, que considerem fonamental i necessària que les generacions més joves coneguen perquè si ara una jove de 18 o 25 anys pot desfilar, va ser gràcies a aquell fet», remarcava. Enguix recordava que «el coneixement i la divulgació de la història forma part del camí encetat per aquest Ajuntament per assolir la igualtat real entre dones i homes».

El documental audiovisual que es va gravar a Ontinyent el passat mes de juny, es troba ja en postproduccció i narra com en l’entrada del bàndol cristià de 1989, en la comparsa Fontanos van desfilar per primera vegades dones sota la filà anomenada «Les Valquiries». En el documental gravat a diferents emplaçaments de la ciutat com el Museu Fester, el Palau de la Vila, l’antic Ajuntament o diferents carrers, comptarà amb la participació de les integrants d’aquella filà, així com de l’ex alcalde Rafa Tortosa, que va donar suport a la seua presència, entre d’altres personalitats.

Des de la direcció del documental, Lucia Casany i Pepa Roig, explicaven que «es conta un fet local com és el cas d’Ontinyent, però la presència i no presència de la dona en la festa és un fet global. Ha costat, i continua costant en alguns casos, la integració de la dona en la festa».