Ontinyent porta als col·legis el projecte “La perruca de Luca” per afavorir una educació lliure d’estereotips de gènere

La regidora d’Igualtat visita un dels tallers d’una iniciativa articulada a través d’un conte il·lustrat que ja ha estat treballat per milers d’alumnes de tota Espanya

L’Ajuntament d’Ontinyent, a través de la regidoria d’Igualtat, ha dut als col·legis de la localitat el projecte “La Perruca de Luca”, una iniciativa de l’editorial alacantina LaLaLa aparellada al llibre del mateix títol, que pretén afavorir una educació lliure d’estereotips de gènere. Dins del projecte, cofinançat amb una subvenció de la Generalitat Valenciana, s’organitzen tallers adreçats a escolars de 5 i 6 anys dels centres educatius de la ciutat, als quals es treballa el contingut del conte. Es reparteixen 26 exemplars del mateix en cada aula on es treballa, així com una perruca elaborada en material reciclat per al desenvolupament de les activitats.

La regidora d’Igualtat, Natàlia Enguix, visitava aquest dimarts un dels tallers al CEIP Bonavista, un dels centres que s’han sumat a la iniciativa de la que per ara participen també el col·legis Lluis Vives, Carmelo Ripoll, La Solana i CEE Vall Blanca, estant previst que es sumen també altres centres educatius. Enguix destacava que esta activitat, que serveix de pròleg a la programació municipal del “8 de març”, Dia Internacional de la Dona,  “és una idea molt interessant per poder fer front a les construccions socials sobre els estereotips de gènere que condicionen als xiquets i xiquetes, en una etapa a la qual estan coneguent-se a ells mateixos i als demés”.

Des del grup “LaLaLa”, Dolo Vicens explicava que l’oritge de “la Perruca de Luca” va estar la història real de Luca, un xiquet que va triar com a complement de la festa de carnestoltes una perruca de monyo llarg, de la que es van burlar els seus companys per ser “de xica”. Després de comentar a casa el fet, van decidir que Luca tornaria al col·legi amb la perruca, el que va donar inici al que va ser el projecte,

Articulat a partir d’un llibre elaborat pel grup editorial LaLaLa de Dènia, la primera tirada del qual es va fer amb una campanya de mecenatge online. Des d’aleshores el projecte ha estat portat  també als centres educatius havent participant del mateix més de 5.000 escolars de tota Espanya. Dins del material que es posa a disposició dels col·legis es troba una guia didàctica per treballar a les aules objectius com ara eliminar els estereotips i prejudicis de gènere; conèixer, acceptar i cuidar el propi cos; desenvolupar l’afectivitat i l’oposició a la violència; afavorir el rebuig a les accions i relacions basades en la discriminació per raó de sexe; o la construcció de relacions d’igualtat real entre xiquetes i xiquets, entre d’altres.